Центр дитячої та юнацької творчості – сторінка історії

 смт. Побузьке

 

«Без детей не возможно было бы так любить человечество»

Федор Достоевский

 

Історія ця почалась давно… 3 серпня 1983 року згідно спільного рішення керівництва Побузького нікелевого заводу, обласної ради профспілок та профкому заводу було виділено перший поверх гуртожитку по вулиці Леніна 3 для створення нової дитячої організації – Будинку юних техніків. Завод під керівництвом Олександра Єгоровича Бурочкіна та профком на чолі з Василем Олексійовичем Сердюком взяли на себе всі витрати по ремонту приміщення та створенню матеріально-технічної бази гуртків. В обласній раді профспілок куратором БЮТа був завідуючий відділом культури Олександр Савович Ткаченко. Директором Будинку юних техників стала Наталія Мефодіївна Мітцева, а її правою рукою - методист Тетяна Назарівна Градобоєва. Завдяки цим людям було підібрано прекрасний штат педагогів.

Спочатку  у  БЮТі  було  14 гуртків У 1986 році вже все приміщення бувшого гуртожитку належало дітям. Відкривалися нові творчі об’єднання, вихованці мали змогу навчатися у двадцяти різноманітних гуртках.

            У 1988 році постала гостра проблема  недостачі  площі  для  роботи  гуртків. У 1989 році для работи Будинку юних техніків було виділено 6 кімнат в гуртожитку по вулиці Театральна 8. А у 1998 році для роботи клубу «Паросток» було виділено 1 поверх будівлі  по вулиці Леніна 5.

            За цей  період  БЮТ змінив  назву  на  Будинок  юних техніків та натуралістів і мав 26 різноманітних гуртків.

            У  2001  році в Будинку  юних  техніків  та  натуралистів  сталася  зміна  директора, директором  став  колишній  вихованець та  методист  БЮТНа  Лісовенко  Костянтин Олексійович

            У 2002 році Будинок  юних  техніків  та  натуралістів  змінив  назву  на  Центр  дитячої  та  юнацької  творчості.

Нажаль деякі гуртки припинили свою діяльність. Технічні – за причини відсутності фінансування та поновлення матеріальної бази, інші – за причини кадрового дефіциту.

            Тип закладу: багатопрофільний. Працюють гуртки за чотирма напрямками: змістовно-дозвілевий, туристсько-краєзнавчий, декоративно-прикладний та спортивно-технічний.. Згідно напрямків організовувалися методичні об’єднання гуртків та творчі групи.

За період з 2002 по 2013 роки заклад постійно розвивався, кожен з напрямків впроваджував в життя свох ідей. Техніки організували традиційні районні змагання з початкового технічного моделювання та засідання клубу «Еврика», туристи відкриті змагання з туртехніки в закритих приміщеннях та змагання з орієнтування на місцевості. Керівники гуртків змістовного дозвілля є організаторами районних інтелектуальних ігор, декоративно прикладний напрямок реалізується на обласних, Всеукраїнських та Міжнародних виставках. Педагои постійно співпрацюють з видавництвом «Шкільний світ» та приймають участь в конкурсах методичних розробок. Робота ЦДЮТу неодноразово відмічена обласним управлінням освіти:

- Почесною грамотою Управління освіти і  науки  Кіровоградської  обласної державної  адміністрації за активну участь в обласній виставці – конкурсі, за роботу щодо пропаганди технічної творчості серед учнівської молоді. Наказ № 344 від 30 серпня 2002 року.

- Почесною грамотою Управління освіти і  науки  Кіровоградської  обласної державної  адміністрації за активну роботу щодо виявлення і підтримки обдарованої молоді, розвитку у юнаків і дівчат здібностей, інтересу до авіації і космонавтики. Рішення колегії від 21 листопада 2002 року, № 6.

 - Дипломом за перемогу у другому обласному огляді-конкурсі роботи позашкільних навчальних закладів у номінації «Зразковий заклад ХХ століття»,  2003 рік.

- Дипломом за перемогу у заочному етапі номінації «Кращий позашкільний заклад сучасності» третього обласного огляду-конкурсу,2006 рік.

- Грамотою  Асоціації  позашкільних  навчальних  закладів  України  за  участь  у  конкурсі – огляді «Крокуємо  назустріч». Жовтень  2008 рік.

- Подякою  Управління  освіти  і  науки  Кіровоградської  обласної  державної  адміністрації  за  впровадження  ефективних  форм  роботи  в  позашкільному  навчальному  закладі  та  співтворчість  у  забезпеченні  високого  рівня  проведення  обласних  методичних  заходів. Наказ № 250 – к від 28.09.2009 року.

- Подякою  відділу освіти Голованівської райдержадміністрації за організацію та проведення районного туру інтелектуальної гри «Що? Де? Коли?» Наказ № 320 від 23.10.2009року.

- Дипломом за перемогу в ІV обласному огляді – конкурсі роботи позашкільних навчальних закладів наказ № 340 від 06.08.2010р.

            Слово  ЦДЮТ  завжди  асоціюється  з  прекрасним, дружнім, творчим  колективом.

            На  сьогодні  в  Центрі  дитячої  та  юнацької  творчості  працюють гуртки за 27-ма напрямками в 65-ти групах. Відкриті  філії  гуртків  у  сільських  школах  району.

40 % керівників  гуртків – це  вихованці ЦДЮТу.

Останнім часом в закладі багато уваги приділяжться проектній діяльності.

            Створюючи у 2008 році проект «Возродися, писанко! Возродися!» колектив закладу переконався, що проектна діяльність повязує їдею з її втіленням. Мотивацією для розробки проекту стало:

            - бажання надати дітям інформацію про розвиток писанкарства в Україні та в нашому регіоні, тому що селище в якому ми проживаємо дуже молоде і не має народних традицій;

            - збереження та поширення народних ремесел;

            - створення умов для розвитку здібностей гуртківців, забезпечення можливостей для їх постійного самовдосконалення та саморозвитку;

            - поєднати роботу двох методичних обєднань – змістовно-дозвілевого та декоративно-прикладного напрямків.

            На організаційному етапі були визначені джерела інформації, конкретизовані завдання для кожної вікової групи вихованців, розроблене Положення про проведення конкурсу, поділені обов’язки між керівниками гуртків, сформовані уявлення про бажані результати.

            Вихованці гуртків змістовно – дозвілевого напрямку готували сценічну виставу про народні традиції та ремесла, а гуртківці декоративно-прикладного напрямку збирали матеріал про види розпису писанок, значення знаків та зображень, готували ілюстрацій ний матеріал. Сам конкурс «Возродися, писанко! Возродися!» проходив на передодні Свята Великодня. І на першому році проекту результатом стала виставка мальованок, яка прикрасила фойє закладу. Оформлена у народному стилі вона стала презентаційною візитівкою проекту. На узагальнюючо-підсумковому етапі були визначені переможці конкурсної програми за кожною віковою категорією, оброблені та проаналізовані роботи вихованців показали, що наданий матеріал засвоєний у повному обсязі. Схвальні відгуки батьків, які відвідали виставку та побажання вихованців показали, що проект має право на продовження.

            Тому  у наступному році до проекту були залучені вихованці виробничо-технічного гуртка «Столяр-конструктор», які виточили заготовки яєць з деревини. І вже у 2009 році до конкурсної програми було введено розпис деревяних заготовок яєць. Це завдання виконували вихованці середнього та старшого віку. В цьому ж році була втілена ідея створення пасхального деревця. Знайдена гілка яблуні була реставрована і отримала нове життя. Після закінчення конкурсної програми фойє ЦДЮТу було прикрашено виставкою мальованок та пасхальним деревцем, оздобленим кольоровими стрічками та кращими писанками. За бажанням громадськості пасхальне деревце прикрасило фойє Будинку культури напередодні святкування Дня Перемоги.

            Робота над проектом показала, що проект з короткострокового перейшов у довгостроковий, тому, що зацікавив вихованців, захопив їх пошуковою діяльністю. Кожна дитина - учасник проекту мала змогу реалізувати свої творчі здібності.

             У 2010 році вихованці працювали над пошуком та виконанням тваринних та рослинних орнаментів. Створене журі конкурсу визначало переможців саме за дотримання народних традицій. Результатом проекту стала традиційна виставка мальованок і писанок, яка прикрасила заклад напередодні пасхальної неділі.

            Зараз можна сміливо сказати, що основні завдання проекту – залучення до національних традицій, створення умов для розвитку творчих здібностей гуртківців, забезпечення можливостей для постійного самовдосконалення та саморозвитку – були виконані. Діти познайомилися з новим видом діяльності, кожен виконав кілька виробів у новій для нього техніці.

            Важливим результатом стало відродження писанкарства, виховання відчуття зв’язку з попереднім поколінням. Робота над проектом сприяла вихованню в дітей почуття національної свідомості, любові до своєї країни і рідного краю; залученню до активної праці, прищепленню поваги до народного мистецтва та людей праці. Гуртківці навчилися помічати і розуміти прекрасне, цінувати його, створювати своїми руками естетичні, функціональні, екологічні речі. Все це збагачує духовний світ дітей.